Filmmaker Frederick Wiseman

    • set 28 items

    Frederick Wiseman (1930, Boston, Massachusetts) wordt beschouwd als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Direct Cinema: hij observeert en registreert, zonder commentaar of interviews.

    Overigens is Wiseman het niet eens met het streven naar objectieve werkelijkheid van Direct Cinema, omdat film volgens hem per definitie persoonlijk en subjectief is. Wiseman was docent rechten voor hij documentaires ging maken. Hij debuteerde in 1967 met Titicut Follies, over een psychiatrische kliniek voor veroordeelde criminelen. Veel van zijn latere films, zoals High School (1968), Hospital (1970) en Near Death (1989) zijn eveneens studies van sociale verhoudingen in verschillende instanties. Ook portretteerde hij gerenommeerde instituten als de Londense National Gallery, de Universiteit van Californië in Berkeley en de New York Public Library. Hij staat erom bekend veel te filmen: gemiddeld 120 tot 140 uur ruw materiaal. Op IDFA was Wiseman er vanaf het begin bij; hij was in 1988 de eerste juryvoorzitter en deed in 2004 tijdens IDFA mee aan een debat over Direct Cinema. In 2009 wijdde IDFA een retrospectief aan hem en ontving hij de Living Legend Award. Wiseman regisseerde ook een aantal theaterstukken, onder meer voor de Comédie Française in Parijs.

    Items in deze selectie

    Titicut Follies

    • Frederick Wiseman
    • 1967

    Schokkende schildering van de behandeling van veroordeelde criminelen in een psychiatrische kliniek, die Frederick Wiseman op talrijke, door de autoriteiten aangespannen rechtszaken kwam te staan.

    Hospital

    • Frederick Wiseman
    • 1970

    Frederick Wiseman zet in dit klassieke en prijswinnende ziekenhuisportret uit 1970 dagelijkse routine tegenover persoonlijke emoties met de menselijke waardigheid als inzet.

    High School

    • Frederick Wiseman
    • 1968

    Direct cinema-icoon Frederick Wiseman observeert met een speurende camera de dagelijkse activiteiten van docenten, leerlingen en andere betrokkenen.

    High School II

    • Frederick Wiseman
    • 1994

    In 1968 schetste Frederick Wiseman in HIGH SCHOOL een deprimerend beeld van het leven op een high school in Philadelphia. In 1994 keerde hij weer terug naar het klaslokaal. Dit keer niet in Philadelphia maar in het New Yorkse Spanish Harlem. HIGH SCHOOL II is zijn bijna vier uur durende verslag van de zes weken die hij doorbracht op de Central Park East Secondary School (CPESS). De CPESS is geen gewone openbare high school, want de school selecteert haar leerlingen, wat niet betekent dat het een elitaire school is. De schoolpopulatie bestaat vooral uit leerlingen van latino afkomst. De film volgt onder andere de lotgevallen van een vijftienjarig zwanger meisje, dat na haar bevalling de school wil blijven bezoeken. De reacties van de andere leerlingen en hun opvattingen over ouderschap komen daarbij uitvoerig aan de orde. Ook besteedt de film aandacht aan de invloed van de Rodney King affaire op de leerlingen. In de van Wiseman bekende observerende stijl gaat HIGH SCHOOL II uitvoerig in op de basisfilosofie van de school, waarin veel nadruk wordt gelegd op het bevorderen van een open mentale instelling. Leerlingen wordt een kritische levenshouding bijgebracht, inzicht in de gecompliceerde sociale en politieke relaties in de samenleving en respect voor andere opvattingen. Deze benadering werpt haar vruchten af en de aanpak wordt inmiddels nagevolgd door andere scholen.HIGH SCHOOL wordt vertoond in het programma Reflecting Images.

    Welfare

    • Frederick Wiseman
    • 1975

    Een verbijsterend en verrassend portret van de New Yorkse sociale dienst, vanuit het gezichtspunt van de uitkeringsambtenaren én de aanvragers.

    Basic Training

    • Frederick Wiseman
    • 1971

    In 1970, als de publieke opinie zich tegen de aanwezigheid van het Amerikaanse leger in Vietnam heeft gekeerd, filmt Frederick Wiseman de basistraining van rekruten op Fort Knox.

    Canal Zone

    • Frederick Wiseman
    • 1977

    De Panama-kanaal-zone wordt beheerst door de Amerikanen. Frederick Wiseman raakte geïnteresseerd in het onderwerp, nadat hij hoorde hoe de daar verblijvende Amerikanen trachten zich staande te houden. Ze klampen zich vast aan hun tradities, waarden en rituelen. "Ze hebben er alles aan gedaan om hun leven zodanig in te richten dat het zo veel mogelijk lijkt op het leven thuis. Ze klampen zich vast aan hun waarden en rituelen, hoezeer die ook contrasteren met de tijd en plaats waarin ze verkeren ..., met de vasthoudendheid van de Britse soldaten die er honderd jaar geleden op stonden zich te kleden voor het avondeten in de jungle van India." Bijna drie uur lang observeert Wiseman de activiteiten van de Amerikanen, bij hun dagelijkse bezigheden, zaken, feesten en patriottische rituelen.

    Model

    • Frederick Wiseman
    • 1980

    Portret van het New Yorkse modellenbureau Zoli, begin jaren tachtig, waarin demonstrerende feministes modellen blijken te zijn.

    Racetrack

    • Frederick Wiseman
    • 1985

    Absoluut meesterwerk van Direct Cinema-icoon Frederick Wiseman over het leven op en rond ’s werelds beroemdste renbaan voor volbloedpaarden, Belmont Park.

    Missile

    • Frederick Wiseman
    • 1987

    In een trainingscentrum van het Amerikaanse leger worden luchtmachtofficieren opgeleid die lanceerinstallaties voor intercontinentale kernraketten moeten bemannen.

    Near Death

    • Frederick Wiseman
    • 1989

    Zes uur durende mammoetfilm waarin Frederick Wiseman, zonder muziek, commentaar en interviews, de houding van mensen tegenover de dood observeert.

    Central Park

    • Frederick Wiseman
    • 1990

    After his impressive and far-reaching documentary near death, Frederick Wiseman has apparently chosen a more lighthearted subject: one day in Central Park in New York. Wiseman does not show us the nocturnal, dark and notorious sides of this park, but gives an impression of widely divergent events during the daytime. From a wedding ceremony to a 'dinosaur meeting', from a poetry masterclass to a solitary practitioner of Tai Chi. Wiseman observes, unstirred, from a distance. He is an onlooker. In the film, Wiseman literally distances himself from the park when he drives downtown in a cab in search of the people and institutions behind the organization of the park. However, the camera is not as objective as it seems. It selects the subject that we see. Every action that is recorded is designated, almost judged by the film-maker (or is it the spectator's judgement?). Wiseman's product can be regarded as a collection of small documentaries about separate actions, that are all pieces of a complete puzzle. Thus, these individual actions are also meaningful in the film as a whole. Wiseman takes us along to the Gay Parade, invites us to a bombastic speech by former mayor Koch, and to concerts by Midnight Oil and Domingo. We see lonely joggers, fanatical gardeners, and desperate peace fighters. We take part in heated discussions about an old tennis house, we drink a cocktail with some flashy housewives that seem to claim the supervision of Central Park. Wiseman shows these sequences with a stiff dose of irony. The strongly varying pastimes of the first part of the documentary make room for the tough business side and the problem of 'fund-raising'. Here, too, 'money' is the word that makes people move. Central park contains one subject that seems to have been shot with more emotion than all the others: the Quilt, the gigantic spread in Central Park with countless names of AIDS victims on it. The ignorance of a few children looking at the beautiful pieces of cloth is in touching contrast with the intense grief a mother expresses for her son. In his unique style, Frederick Wiseman has produced a refreshing and interpretative film. Central park is a documentary that forces the spectator to look in the mirror, to laugh at himself, and especialy to see the relativity of his actions.

    Aspen

    • Frederick Wiseman
    • 1991

    The American town of Aspen is a traditional Western town with a colourful history. In the 19th century it attracted speculators who hoped to strike it rich in the silvermines. At the same time Aspen is modern: now, in the second half of the 20th century, Aspen is a well-known ski resort, visited by people who have the desire and the possibility to show their wealth: corporate and show business celebrities and people who like to associate with them. Both residents and visitors show the extreme sides of our consumption oriented society in their behaviour, clothing and way of life.

    Zoo

    • Frederick Wiseman
    • 1993

    ZOO is Frederick Wisemans realistische, eigenzinnig genarreerde schets van het leven voor en achter de kooien in Miami's Metrozoo. Zwaartepunt van deze documentaire is de 'bedrijfsmatige' kant. Wiseman heeft veel oog voor de ogenschijnlijk wrede aspecten van het werk in de grote dierentuin, maar verbeeldt ook de toewijding van het personeel voor de dieren. Hij combineert beelden van bezoekers met opnamen van een oppasser die een konijn afmaakt voor hij dit beestje aan de slangen voert. Opnamen van de geboorte van een rinoceros worden gevolgd door de autopsie van dat te vroeg geboren dier. De dierentuin, waar Wiseman 42 dagen draaide, werd niet lang na de opnamen zwaar getroffen door de orkaan Andrew.

    La comédie Française ou l'amour joué

    • Frederick Wiseman
    • 1996

    Documentairemaker Frederick Wiseman heeft de afgelopen dertig jaar op uiterst consciëntieuze wijze een oeuvre opgebouwd waarin hij zijn camera richt op traditionele instituten als ziekenhuizen, politiebureau's en scholen. Zonder commentaar te geven of interviews af te nemen, verblijft hij in de beste traditie van de direct cinema gedurende enkele weken in zo'n instelling. Zijn keuze voor deze organisaties wordt bepaald door de manier waarop zij de maatschappij weerspiegelen. Het zijn dan ook vaak studies naar machtsverhoudingen. Na eerder films gemaakt te hebben in een warenhuis, een psychiatrisch ziekenhuis en een militair trainingskamp, bracht hij begin vorig jaar zijn eerste film over een culturele instelling uit. In ballet nam hij het American Ballet Theatre onder de loep. Dit jaar voltooide hij zijn film over een van Frankrijks oudste repertoiregezelschappen en de schouwburg die het bolwerk van hun activiteiten is: La Comédie Française. Gedurende acht weken in de winter van 1994?1995 dwaalde hij van de catacomben tot hoog op het schellinkje van dit ruim 300 jaar oude theaterinstituut. Hij was getuige van repetities, theaterrituelen en dagelijkse routine?bezigheden. Terwijl een schoonmaakster de zaal stofzuigt, vindt op het toneel een laatste doorloop plaats. In de coulissen controleert een rekwisiteur of alles klaar staat en elders in het gebouw worden de eerste plaatsreserveringen aangenomen. En natuurlijk bevat deze film ook beelden van het eindproduct: de voorstelling zelf. Gedurende deze bijna 4 uur durende film ruik je als toeschouwer de schmink, het zweet en het stof en word je beetje bij beetje ingewijd in het mysterie van het theater.

    Public Housing

    • Frederick Wiseman
    • 1997

    De Amerikaanse documentairemaker Frederick Wiseman is een onderzoeksjournalist met een camera of, beter nog, een meester-detective met een niet aflatende speurzin. In dertig jaar tijd heeft hij precies dertig documentaires gemaakt, waarvoor hij mensen in een bepaalde omgeving gedurende een langere periode volgde. In de traditie van de "direct cinema" stelt Wiseman geen vragen en levert hij geen commentaar en blijkbaar is men na een aantal weken zo gewend aan zijn aanwezigheid dat de camera nauwelijks meer wordt opgemerkt. Die aanpak hanteerde Wiseman ook bij PUBLIC HOUSING, een ruim drie uur durende documentaire waarvoor hij zich een aantal weken in een troosteloze buitenwijk van Chicago verschanste. Wiseman volgt Ida B. Wells, een omvangrijke zwarte vrouw met een grote beslagen bril en een gehavend gebit die zichzelf "the president of Ida B. Wells Homes" noemt. Al twintig jaar lang zet zij zich vanuit een schamel kantoortje in voor de daklozen van deze buurt, een zwart getto waar politieagenten en ongediertebestrijders dagelijks moeten uitrukken. Behalve verregaande degeneratie toont Wiseman ook de activiteiten van het stadsbestuur, de staat en de federale regering en volgt hij allerlei trainingsprogramma's voor jongeren. Het beeld dat Wiseman in PUBLIC HOUSING van Amerika oproept, lijkt nog het meest op dat van een Derde-Wereldland.

    Belfast, Maine

    • Frederick Wiseman
    • 1999

    Portret van het dagelijks leven in het Amerikaanse kustplaatsje Belfast.

    State Legislature

    • Frederick Wiseman
    • 2006

    In State Legislature wordt, behalve een nauwkeurig portret van wetgevende macht in Idaho, een fascinerend beeld gegeven van de staat waarin de Amerikaanse samenleving zich bevindt.

    Ballet

    • Frederick Wiseman
    • 1995

    Ballet is Wisemans zevenentwintigste documentaire sinds hij achtentwintig jaar geleden met filmen begon. De film schetst een portret van het American Ballet Theatre en doet dat, zoals gebruikelijk bij Wiseman, in een cinéma vérité benadering: de pesonages worden gevolgd in hun activiteiten, zonder dat Wiseman intervenieert. Eerst wordt uitvoerig ingegaan op de zware creatieve en fysieke eisen die aan de dansers worden gesteld. De film belicht nauwkeurig de werkwijze van de choreografen van het American Ballet Theatre. In het tweede deel volgt Wiseman het gezelschap op een Europese toernee, waarbij Athene en Kopenhagen worden aangedaan. Schitterende beelden van opvoeringen worden afgewisseld met beelden van balletdansers in het alledaagse leven. Ballet is Wisemans lofzang op de betoverende wereld van het ballet.

    La danse - The Paris Opera Ballet

    • Frederick Wiseman
    • 2009

    Direct cinema-meester Frederick Wiseman toont de strakke hiërarchie van het befaamde ballet van de Parijse opera, wier dansers 'half non, half bokser' zijn.

    Domestic Violence

    • Frederick Wiseman
    • 2001

    'Bent u met de dood bedreigd?' en 'Bent u seksueel misbruikt?', vraagt een hulpverlener op zakelijke toon aan een vrouw die net van huis is weggelopen. Op alle vragen wordt bevestigend geantwoord. Frederick Wiseman begaf zich met zijn camera tussen een groot aantal vrouwen die jarenlang door hun man geestelijk en lichamelijk zijn mishandeld en eindelijk de stap durfden te zetten naar het opvangcentrum The Spring in Tampa, Florida. Wiseman was bij alle fases aanwezig: op het kantoor van de telefonische hulplijnen, bij de arrestatie van een dader, de komst van de ambulance, de politieondervragingen, de intakegesprekken, therapeutische sessies, stafvergaderingen van The Spring en de schoolactiviteiten voor de kinderen in het opvangcentrum. Zoals bij Wiseman altijd het geval is, praat niemand tegen de camera, maar registreert hij op minutieuze en uitvoerige wijze hoe de vrouwen, na jarenlang vernederd te zijn geweest, een nieuw leven moeten opbouwen.

    Domestic Violence 2

    • Frederick Wiseman
    • 2003

    Portret van rechtbankzaken over huiselijk geweld in direct cinema-stijl toont het gedrag van rechters, verdachten en getuigen.

    Boxing Gym

    • Frederick Wiseman
    • 2010

    Een kleine Texaanse boksschool onder de nauwkeurig observerende loep van veteraan Frederick Wiseman, met spaarzame dialogen over ritme en geweld..

    Crazy Horse

    • Frederick Wiseman
    • 2011

    Sierlijke, vloeiende, harmonische lichaamsbewegingen in de derde in Frankrijk gesitueerde dansfilm van documentaire-veteraan Wiseman.

    At Berkeley

    • Frederick Wiseman
    • 2013

    Uitgebreid portret van de prestigieuze universiteit Berkeley, dat ondanks financiële tekorten onafhankelijk, publiek toegankelijk en educatief hoogwaardig wil blijven.

    National Gallery

    • Frederick Wiseman
    • 2014

    In zijn traditie van minutieus observerende documentaires van gerenommeerde instituten geeft Wiseman een kijkje achter de schermen van de Londense National Gallery.

    In Jackson Heights

    • Frederick Wiseman
    • 2015

    De New Yorkse buurt Jackson Heights vormt het gezicht van nieuwe immigranten in Amerika. Kan de wijk zijn kleurrijke karakter behouden?

    Ex Libris - The New York Public Library

    • Frederick Wiseman
    • 2017

    Fascinerende reis door de openbare bibliotheek van New York. Van een van de grote meesters in het vérité-genre, Frederick Wiseman.