Welcome Home
Despite having a Jewish father, filmmaker Frans Bromet doesn't consider himself a Jew, and he's highly critical of Israel’s political stance. He travels to Israel in an effort to discover the cause of a feud within his family. There he meets up with his aunt and two second cousins whom he has never met because of the family conflict. Bromet is well known for his brazen, some would say naive interview style, and he uses it here to interrogate family members and other Dutch Jews who have made aliyah, the move to the holy land. Why would they want to live in a country at war? Is Israel really all that much safer than an Amsterdam suburb? And why do all the conversations run aground in accusations of anti-Semitism? As he gradually disentangles the roots of the feud, it strikes the filmmaker that his quarrelling relatives seem a lot like the warring parties in Israel. If such minor misunderstandings can lead to conflicts in his own family that span generations, what hope can there ever be of solving the Middle East’s problems? Bromet’s personal journey and his questions about Israel make for an original approach to the subject, yielding new insights into an ancient conflict.