The Wild Blue Yonder
"This is my story. I come from another world." With these words, the narrator of The Wild Blue Yonder introduces himself to the viewer. In him, we immediately recognise actor Brad Dourif, well-known for his role as Billy Bibbit in Milos Forman's One Flew Over the Cuckoo's Nest. This time, the specialist in playing odd characters and eccentric scientists plays a frustrated foreign creature from the frozen planet "Blue Yonder" who got stranded on Earth years ago. His account is the "true story" of how, by digging up the Roswell ship, a potentially dangerous microscopic life-form escaped, and about the ensuing search for a new planet. Film veteran Werner Herzog, who always loves to explore the boundaries between documentary and fiction, illustrates his ironic "science-fiction fantasy" with magnificent documentary (archival) footage of flying pioneers, a space journey, underwater images and interviews with scientists who tell about the possibilities of chaotic transport through invisible space tunnels. In the ten chapters of the film, all of Herzog's predilections are addressed: science, myths, lunacy and adventure. By extracting existing images from their context, Herzog rewrites history. He sings the praises of the beauty of Earth and criticises the accomplishments of civilisation: Utopia is a humanless world, Herzog thinks.