Sealers - One Last Hunt
Due to a European ban on seal products and increasing protests, seal hunting in Norway is in decline. An old Norwegian skipper and experienced sealer named Bjørne takes no notice and sets out as usual in the spring to go hunting in the Greenland Sea northeast of Iceland. The documentary follows him and his crew during the preparations and on what might be their very last seal hunt. In magnificent shots of a white and ice-blue landscape, the spattered blood of hundreds of seals makes a grim contrast. Life at sea is hard, especially when the temperature plummets, the ship steers a treacherous course through the ice, and the men have to jump from floe to floe to give the seals killed by gunshot a final blow with their hakapik, a club with a hammer head and a sharp metal hook. But when the trip is over and the pelts and meat have been sold on the dock, Bjørne and his crew are sorry to say goodbye.