Heiress of the Wind
In 1979 Nicaragua, a dictatorship that lasted decades has been overthrown and the revolutionary Sandinistas have taken over. As far as young Gloria is concerned, they are superheroes—particularly as her parents are on the front line of the coup and subsequent civil war. But the revolution takes its toll—her parents’ dedication to the cause means they have little time for their children. Years later, their adult daughter turns to the camera as she touches on painful subjects relating to her parents. This results in candid, searing discussions about torture, tragic deaths, doubt, disillusionment and parenting, which always took second place to the greater good. In a way, Heiress of the Wind is a highly personal film, with Gloria narrating her own memories in voice-over. Extensive use of archive footage also presents us with a clear historical impression of a changing Nicaragua.