A Method for Blue Logic
A Method for Blue Logic has its origins in a misunderstanding. In 2012, Riley Harmon received an email in which he was accused of being an actress paid by the American government to mislead the media. It was clearly a case of mistaken identity by a conspiracy theorist, but it didn’t entirely miss the mark. At the time, Harmon was making videos by re-enacting scenes from Hollywood movies to give them a new meaning. The accusatory email suddenly jerked his artistic work into the real world. He decided to give the conspiracy theorist a response. A profusion of perspectives and theories vie for attention in this single, long take. Cryptic discussions from Internet forums alternate with theatrical commentary. The aesthetic switches from documentary to feature film, from real – or what is supposed to appear real – to artificial. What binds it all is the blue color we all know from the chroma key effect, the computer technique that makes it possible to add any background onto a blue screen. And in Harmon’s film, nothing is what it seems. The world he creates is built on fabrications, speculations and blatant lies. But who knows? Could the sum of all these parts amount to an alternate logic or a new truth?