A Cry from the Grave
Why were the Dutch peacekeepers so obedient, passively standing by in Srebrenica while innocent civilians were killed? This is one of the confrontational questions posed in A Cry from the Grave by Hasan Nuhanovic, a former UN interpreter for the Dutch peacekeepers stationed in Srebrenica who has fought for justice for victims and survivors since the war. Using archive footage, spoken memories and never-before-seen recordings, the film reconstructs the massacre of more than 7,000 Muslims in July 1995. By means of title cards and oral testimonies, this taut film shows the desperation of the Muslim population and the feelings of uncertainty and guilt on the part of the Dutch UN soldiers. How could we allow genocide to take place under the eyes of the United Nations at the end of the 20th century?