The Eagle Huntress
In the photogenic environment of the Altai Mountains in Mongolia, we follow the story of Aisholpan, a 13-year-old nomad girl. Aisholpan is growing up in a patriarchal community with a passion for hunting with golden eagles, an activity that for thousands of years has been entirely dominated by men. Fascinated by the huge birds of prey, Aisholpan causes consternation when she sets out to become the first female eagle hunter. Despite the criticism from village elders, her father lends her his support. The scenes in which Aisholpan explores the gorgeous landscape on horseback to learn the finer points of hunting with her father reveal the closeness of their relationship. Then comes the annual eagle hunting contest. Aisholpan is the youngest participant, and also the only girl. Can she hold her own? This compelling story shot in the vast expanses of the Mongolian steppe is a modern folktale about perseverance, courage and the influence of inflexible tradition. "You can do anything," sings Australian singer-songwriter Sia in a song composed for the film.