Polaris
While Hayat captains her sailboat, navigating among the ice floes of the Arctic Ocean, back in France her younger sister Leila brings a new daughter into the world. With a keen feeling for atmosphere and metaphor, this documentary sketches the lives of the two sisters, who see this birth as an opportunity to break the cycle of their family history.
The film seldom shows the sisters and newborn Inaya with other people, situating them instead—emphatically—in their own, frequently symbolic, surroundings. They, too, are like boats navigating their way among the currents and obstacles that stubbornly threaten to push them in the wrong direction.