Dead Slow Ahead
This intoxicating voyage of a freighter crossing the Atlantic is more like a 2001: A Space Odyssey-style science fiction movie than a documentary. Adrift and always in hypnotic motion, the vessel becomes a futuristic machine that seems to be swallowing up the people working on it. Surely this must be what a journey to the end of the world would be like – traveling aboard the last mechanical remnant, following pointless orders, going nowhere, but unstoppable. For 10 weeks, Spanish director Mauro Herce composed meticulously framed shots to capture the journey of the Fair Lady, the freighter that his camera transforms into a wandering space vehicle: the backlit cables, the ominous creeks as the cargo is unloaded, the ghostly clouds in sepia skies, the toxic green radar screen, the low-lit parties, and the thumps, grating and squeaking. When the ocean water seeps in and reaches the cargo of grain, it portends nothing less than the apocalypse.