Flag Wars
This 2003 documentary tracks the gentrification of a working-class neighborhood in Columbus, Ohio. We see how the predominantly African-American community is faced with a new group of people settling in the area who also face discrimination: white gays and lesbians. The newcomers see potential in the dilapidated but charming houses in the Olde Towne East area. These homes go for attractive prices, and sometimes become vacant due to evictions. Taking over the neighborhood, block by block, these new inhabitants meet resistance from the original residents, who feel like they’re being driven out.
In cinema verité style, the film follows developments over the course of four years, on several fronts, showing the perspectives of newcomers and long-term locals alike. While the former face expressions of homophobia, the latter are fighting against the institutional racism that has resulted in them being unable to afford to maintain their homes in the manner required by law.