Loin de Viêtnam
LOIN DE VIÊTNAM is a joint project. A heterogeneous group of filmmakers, namely Godard, Lelouch, Resnais, Varda, Kline and Ivens, contributed to the film. Although at the time these filmmakers were sometimes each other's antipodes, with this documentary they tried to combine their different forces and place them in the service of only one cause: to finish the war in Vietnam. People assumed that the very co-operation of so many filmmakers would expand the range of the film. Thus, a larger public could be made susceptible to the situation in Vietnam. The makers started from the idea that America wanted to present itself as being anti-communist in the sixties. To this end they more or less arbitrarily chose Vietnam because the situation suited their need. Besides trying to give evidence for this, the film shows completely different forces: the giant, overpowering America opposite the small but clever Vietnam.