Born in the USSR: 28Up
The British Up series by Michael Apted was a global success. So much so that the idea was copied in several countries, including Russia. Under the wings of Apted himself, the project selected a group of Russian children who have been filmed every seven years; the first episode was releasesed in 1991. A few of them grew up in harrowing poverty, and their parents saw school as a luxury. Others got every opportunity they could hope for - they studied abroad or dreamed of a life with even more fancy stuff than they already had. But all these kids have one thing in common: they were all born in a country that no longer exists. This is the fourth time director Sergey Miroshnichenko has filmed his subjects, and a lot has changed in the 21 years since the first episode. The Soviet Union has fallen apart, and the protagonists now live in very different countries: Georgia, Lithuania, Russia, even Luxembourg. Yet no matter how significant the changes in their surroundings have been, they all show very little interest in politics. It's ultimately about themselves, their struggles and their search for purpose in life. And most of all, it's about finding the right person to share that life with.