Drone
As drone technology develops infinitely more quickly than international law – meaning that the legality of the use of drones is still a gray area – the CIA has been carrying out drone attacks in Pakistan for years, causing huge numbers of civilian casualties. And all while the United States isn’t even officially at war with Pakistan. Drone tells the shocking stories of the families of Pakistani victims of drones, of passionate human rights advocates and activists, and of drone manufacturers and pilots. These pilots – young men who carry out deadly attacks they can hardly even comprehend from the Nevada desert – are actively recruited in the gaming world. “It was just point. And click.” Drone makes it clear how drone technology has radically changed the art of war, as it makes it possible to kill massively, invisibly and from a great distance. This film gives a voice to the criticasters – victims and perpetrators – fighting for openness, responsibility and justice. Although director Tonje Hessen Schei isn’t directly present in her film as an interviewer or voice-over, Drone is a loud, clear voice in a discussion that has hardly even begun, and she makes a convincing case for the great urgency of a political, legal and above all moral debate on the use of drones.