2 Minutes Silence, Please
What is the significance today of the annual Dutch Remembrance Day on 4 May? With that question in mind, Heddy Honigmann interviewed four Dutch people: filmmaker Netty Rosenfeld, writer Anna Enquist, a cafe owner with an establishment in Amsterdam, and the daughter of a former NSB member (Dutch national socialist movement). The conversations took place on Remembrance Day, and the documentary is divided in three parts: morning, afternoon and evening. Thus, we not only gain an insight into the different feelings and thoughts that Remembrance day evokes in the people involved, but we can also see from close by how they prepare themselves for the traditional two minutes of silence. There are quite some differences, but the intensity with which the four people anticipate the supreme moment results in a well-elaborated buildup of tension. By using four camera crews, the eventual two minutes of silence were actually shot parallel.