A Walk Into the Sea: Danny Williams and the Warhol Factory
The discovery of some twenty films in the MoMA in New York can be traced back to a forgotten story linked to the much talked-of history of the Warhol Factory. The films were made by filmmaker Danny Williams, the lover of Andy Warhol, who even moved in with Warhol and his mother. Williams' films are distinct from Warhol films through their use of a highly stylised and personal perspective. After joining the Warhol Factory in 1965, where he built up a turbulent career, Williams disappeared under mysterious circumstances in 1966. The circumstances preceding this disappearance were reason for director Esther B. Robinson, Williams niece, to make a film. By showing both of Williams' worlds, his biological family and his 'family' at the Warhol Factory, a picture is created of a man who is caught between these different worlds. The film includes beautiful footage from William's recently discovered material and shows never before seen images of Warhol, the Velvet Underground and other factory residents. A Walk into the Sea: Danny Williams and the Warhol Factory is a lovingly crafted portrait of an artist who died too young, and was too quickly forgotten.