Ian Palach
For his directing debut Ian Palach, Raymond Depardon, photographer and co-founder of photo agencies Gamma and Magnum, travelled to Prague in 1968. There, on 25 January, the Czechoslovak student Jan Palach was to be buried. A few days before, this young man had doused himself with gasoline and set himself on fire, in protest of the Russian occupation of Czechoslovakia and the purging of the members of the Prague Spring movement. Palach's political self-sacrifice does not remain without consequence for long. Although the government did its utmost to discourage the Czechoslovaks, 800,000 mourners gathered to form a long, impressive cortege as forceful evidence that Palach was not alone in his protest. Press photographer Depardon understood the historical significance of this event and arrived in time to immortalise the memorial gathering. Convincingly, he manages to document the impact of the protest march in sharp impressions of those in attendance. When a minute's silence is observed, people are standing still everywhere, almost turning Depardon's film footage into photographs.