Minispectacles: Touché, Douche, Souche
Finnish director Maarit Suomi-Väänänen calls her one-minute films haikus, or mini-spectacles. In her opinion, spectacles capture great emotions in a short period of time, and that is the rationale of their existence. Her films have something strange about them, something creepy, but also something comical. Suomi-Väänänen calls Touché the "first-born." For one minute, she filmed discarded plastic bottles in a river swirl. They made the director think of individuals making movements. The initial goal was not to make a series of short films, but merely to observe. The films don't really have a story, although that should be left to the viewer to decide. In Douche, the camera is set up in a deserted landscape. First there's nothing, then an explosion that seems to go slower by the second. As if we have landed in the middle of Zeno's paradox, in which for every distance, the first half of that distance has to be covered, and then half of that, and so on, ad infinitum. Souche is the most bizarre of the three, perhaps because there is a suggestion of a narrative. Something is rustling in the bushes. Suddenly, we hear human voices.