Credit for Murder
In 2007, a shocking video appeared on YouTube, showing two boys being brutally murdered by Russian neo-Nazis, marking the starting point of a series of extremely bloody incidents in Moscow. The Israeli filmmaker Vladi Antonevicz decided to investigate this case, which gradually became an obsession for him. Together with his friend Shuravi, he spent six years searching for the truth behind this double murder. A painstaking analysis of the video itself leads to more questions than answers, so the pair decides to push further. Their search for the truth takes them into the dark recesses of the violent Russian neo-Nazi scene. Antonevicz infiltrates one of the groups, even though this involves first having a knife fight with one of its leaders. As he forces his way through a web of intrigue, he becomes increasingly aware of the disturbing question at the heart of the matter: what exactly is the role of the Russian secret service in combatting neo-Nazi violence? And why did the series of murders that followed the appearance of the video abruptly cease in March 2008? The meaning of the images from the YouTube video shifts as the search progresses. Credit for Murder is an attractively stylized documentary thriller that slowly worms its way under the skin, and then refuses to budge.