Mastering Bambi
Mastering Bambi is a film comprised entirely of scenery. It is a reconstruction of Walt Disney's 1942 classic animation film Bambi, well known for its distinct main characters - a variety of cute, anthropomorphic animals. An important but often overlooked protagonist in the movie is nature itself: the pristine wilderness as the main grid on which Disney structured his Bambi. One of the first virtual worlds was created here: a world of deceptive realism and harmony in which man is the only enemy. Disney strived to be true to nature, but he also used nature as a metaphor for human society. In his view, deeply rooted in European romanticism, the wilderness is threatened by civilization and technology. Broersen and Lukács recreate the model of Disney's pristine vision, but they strip the forest of its harmonious inhabitants, the animals. What remains is another reality, a constructed and lacking wilderness where nature becomes the mirror of our own imagination.