Dr. Strangelove Or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
In 1964, at the peak of the Cold War, director Stanley Kubrick made the satirical war movie Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. In the film, Kubrick illustrates the possibility of a nuclear war in all its absurdity. The black-and-white film is as hilarious as it is disturbing, which is partly why it remains such an unforgettable classic. After all, how implausible is this for a plot? U.S. Air Force General Jack Ripper (Sterling Hayden) goes completely and utterly insane, and sends B-52s carrying nuclear bombs to destroy the USSR. He suspects that the communists are conspiring to pollute the precious bodily fluids of the American people. While Captain Mandrake (Peter Sellers) tries to make Ripper see reason, President Merkin Muffley (also Peter Sellers) calls the inebriated Russian president to tell him the attack is a mistake. Gradually, Muffley finds himself in an ideological conflict with General Buck Turgidson (George C. Scott). After 51:09 minutes, the eccentric genius Dr. Strangelove (again Peter Sellers) appears on the scene in the War Room, confirming the existence of a devastating Russian Doomsday Machine. Meanwhile, one plane is missing over Russia, inevitably heading for its target.