A Thin Black Line
In 1942 is Patima vijf jaar oud. Het is het jaar van de bombardementen op Darwin, de ernstigste luchtaanval op Australisch grondgebied tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor Patima, tot dan toe altijd veilig omringd door haar liefhebbende familie en onafscheidelijke popje, is het concept oorlog vreemd en ver weg. Totdat de bombardementen ook haar familie dwingen om huis en haard te verlaten voor een veiliger heenkomen. Men is ervan overtuigd dat een Japanse invasie niet langer op zich laat wachten. Tijdens de vlucht naar het zuiden – de halve stad raakt op drift – blijkt het voor de familieleden onmogelijk om bij elkaar te blijven. In deze interactieve virtual reality-ervaring beleeft de kijker in real time hoe de destijds vijfjarige moeder van filmmaker Douglas Watkin deze angstaanjagende vlucht beleefde. De kijker weet niet meer dan de kleine Patima en bekijkt de veranderende situatie vanuit haar point of view. Het fijnzinnige artwork van deze interactieve belevenis in grijstinten werd gemaakt door de hedendaagse Aboriginalkunstenaar Vernon Ah Kee.