Emprisoned by the Dragon
Hoewel het leven van Pou Yi door Bernardo Bertolucci in THE LAST EMPEROR uit 1987 al uitvoerig is verfilmd, zijn de jaren die deze laatste keizer na 1945 doorbracht in Russische gevangenissen minder goed gedocumenteerd. Vijf jaar verkeerde Puo Yi in een werkkamp bij Khabarovsk en dat verblijf vormt het onderwerp deze film. Maker Gennady Gorodny baseerde zich voor zijn werkstuk op verklaringen van ooggetuigen en archiefstukken, op zoek als hij ging naar de verborgen geschiedenis van de laatste Chinese keizer. Gorodny (Oekraine, 1957) studeerde in 1989 als scenarioschrijver af aan de Moskouse filmacademie en is vanaf 1991 werkzaam als documentairemaker.