Children under Fire
De zevenjarige Adnan, een Bosnische vluchteling weet wat hij wil doen als hij groot is. Hij wil wraak nemen op de soldaten die zijn dorp aanvielen. Hij wil hun kinderen en kleinkinderen met messen vermoorden. Adnans tienjarige zus Mirela herinnert zich hoe rijen mannen met een machinegeweer werden vermoord. In het concentratiekamp werd haar verteld dat ze gedood zou worden als ze huilde. Ana droomt dat soldaten haar vel van haar lijf halen en er zout en peper op strooien. Adnan, Mirela en Ana zijn drie van de enorme aantallen kinderen wier leven wreed verstoord is door de oorlog in het voormalig Joegoslavië. Twee van 's werelds vooraanstaande kinderpsychologen Magne Raundalen en Atle Dyregrov zijn naar Kroatië gegaan en hebben gepraat met kindervluchtelingen uit Bosnië. Zij proberen de kinderen te helpen met het verwerken van de gruwelijkheden die zij hebben ervaren. Edisa die haar vader vermoord zag worden, maar achtervolgd wordt door het gevoel dat hij nog leeft, wordt aangemoedigd hem een afscheidsbrief te schrijven en Amira die zich herinnert hoe de vrouwen in een concentratiekamp werden uitgezocht om te worden verkracht, schrijft haar herinneringen op in de hoop dat ze zich beter gaat voelen wanneer iemand zal begrijpen hoe ze heeft geleden. Magne Raundalen schat dat er ongeveer 1,5 miljoen kinderen in het voormalige Joegoslavië getraumatiseerd zijn door wat ze hebben meegemaakt. Indien niet op internationaal niveau actie wordt ondernomen zal hun leed en dat van andere kinderen in andere oorlogen over de hele wereld alleen maar erger worden.