Kon-Tiki
In 1947 stak de Noorse ontdekkingsreiziger en antropoloog Thor Heyerdahl met 5 mannen op een vlot de Stille Oceaan over. Ze ondernamen de 8000 km lange reis van Peru naar de Polynesische eilanden om te bewijzen dat de oorspronkelijke bewoners van Polynesië dat zo'n 1500 jaar geleden ook gedaan konden hebben. Aan de tocht, die 101 dagen duurde, hielden zij duizenden meters filmmateriaal over. Ten gevolge van weersinvloeden, het zoute water en een verroeste camera was echter de helft ervan onbruikbaar en bestond de andere helft voornamelijk uit overbelichte beelden van zes mannen op een vlot. Het is de verdienste van de Zweedse filmproducent Olle Norde dat er uit de bruikbare delen van het materiaal toch een indrukwekkende documentaire kon worden samengesteld. Deze werd in 1951 met een Oscar onderscheiden.