March 14, 1938 -- One Afternoon
Het is 14 maart 1938. Ergens in wat vermoedelijk Oostenrijk is, trekken legervoertuigen door de straten van een dorp. De camera staat langs de weg. Adolf Hitler scheurt voorbij, staand in een open wagen, met karakteristiek handgebaar. Vrienden of familieleden arriveren bij een huis. De beelden zijn afkomstig van een onbekende amateurfilmer en werden gevonden op een rommelmarkt, zoals bij de aftiteling zal blijken. Heeft de maker de film kort na de oorlog weggegooid? Of is hij de beelden kwijtgeraakt? Het lijkt vreemd dat filmopnamen van Hitler bij het afval belanden. Het zijn niet de beelden van de Duitse leider die het meest waardevol zijn aan deze amateuropnamen, maar juist het alledaagse, bijna zomerse tafereel dat in de rest van de film te zien is. Twee dagen eerder is de bekendgemaakt, waarmee Oostenrijk officieel bij Duitsland wordt gevoegd. Eén dag eerder zijn Duitse troepen Oostenrijk binnengetrokken. Dat is waarschijnlijk wat we zien: Hitler die arriveert in Oostenrijk. Toch heeft de cameraman meer oog voor een verlegen jonge vrouw en haar kettingrokende moeder. De planten krijgen water, er wordt iets gedronken en er wordt geproost. Op Hitler? Welnee, op de mooie familiedag. Daarmee laat de film heel kort iets zien van de Tweede Wereldoorlog dat bijna altijd onzichtbaar blijft.