LoveMEATender
De productie van vlees neemt nog elk jaar toe. Toch weten veel mensen nauwelijks wat er op hun bord ligt. Of wat er voor nodig is geweest om het daar te krijgen. "We eten vlees, maar het doden van dieren bestaat niet", zegt filosoof Florence Burgat hierover. Ze is een van de vele deskundigen die regisseur Manu Coeman aan het woord laat in zijn felle aanklacht tegen de ge\'efndustrialiseerde vleesindustrie. \i LoveMEATender\i0 staat - zeker in het eerste deel - bol van de feiten en cijfers. Inzichtelijk gemaakt door heldere vergelijkingen en vrolijk ogende animaties. Allemaal om te laten zien wat de gevolgen zijn van onze overmatige vleesconsumptie. Voor dieren en de aarde, maar ook voor ons eigen lichaam. Zelfs mensen met weinig empathisch vermogen zullen vermoedelijk even slikken bij de beelden die Coeman de kijkers voorschotelt. Kuikentjes die met een duidelijk hoorbare plof in een trechter worden gesmeten, spartelende koeien in een abattoir, ganzen die met grof geweld eten door hun strot krijgen geduwd\'85 Toch is \i LoveMEATender\i0 geen negatieve film. De aanpak van Coeman is eerder hoopvol. Hij laat ook zien dat het anders kan.