Gaddafi
Van de 69 miljoen inwoners in Thailand is vier procent moslim. Die 2,46 miljoen Thai hebben zowel een Thaise als een islamitische naam. Maar één van hen heeft maar één naam, "my real name", zoals hij zelf zegt. Mohammad Gaddafi is een knappe, schoolgaande Thaise moslim die zijn vrienden vaak heeft moeten uitleggen waar zijn naam vandaan komt. Dat de Libische leider Muammar Ghadaffi de grote held was van zijn vader. Dat die altijd, sinds de kolonel in 1969 koning Idris I van Libië verjoeg, had geroepen zijn eerstgeborene naar die revolutionair te vernoemen. En zo geschiedde. Nog altijd verdedigt de vader met veel passie zijn keuze. Maar sinds het gewelddadige einde van de Libische Ghadaffi in 2011 is de moeder van de Thaise Gaddafi nog bezorgder dan voorheen over de ongebruikelijke naamkeuze voor haar zoon. Die heeft inmiddels de leeftijd dat hij een eigen identiteitskaart mag aanvragen. Een gunstig moment om een naamsverandering te overwegen. Voor- en tegenstanders krijgen evenveel ruimte en zo leggen de interviews met deze Thaise moslimfamilie een aloud dilemma bloot: est nomen omen?