Quand tout le monde dort
Onder de naam PasSage organiseren Ugo en zijn vrienden ondergrondse feestjes op bijzondere plekken in Parijs. Deze feestjes zijn, in de woorden van een van hen, “de laatste plek waar we ons echt vrij kunnen uitdrukken.”
In hun speelse zoektocht naar avontuur komen ze vanzelf terecht op plekken waar de toegang verboden is; de enige stukjes die nog te ontdekken vallen in een verder compleet ontgonnen stad. Dat kan een plek bij Versailles zijn, een achtergelaten treinstel bij een monument, een verlaten militair fort of een grot. Wat het wordt, blijkt pas na een grondige verkenning van de plek en de aanlooproutes, met een rugzak om de schouders en een zaklamp in de hand. Bezoekers krijgen de locatie vlak van tevoren te horen, en zijn aan een lijst met strikte regels gebonden.
Filmmaker Jérôme Clément-Wilz neemt de kijker mee tot in het hart van de vriendengroep en haar belevenissen. Of het werkelijk draait om meer dan feesten kan Ugo niet zeggen – maar ze zullen het er over twintig jaar zeker nog over hebben.