Child Soldier
'When I got my first gun, it was hard. My body was shaking, I was scared. Then it became a joy to have a gun and kill. I was feeling really good,' zegt de guitig ogende 15-jarige Madeleine, die niet weet hoeveel mensen ze precies gedood heeft tijdens de burgeroorlog in de Democratische Republiek Congo. Maar het waren er niet weinig. Nu is ze in New York, waar ze haar beklag gaat doen bij de Verenigde Naties. Want ze voelt zich slachtoffer. De rebellen van Thomas Lubanga hebben haar gerekruteerd, onderworpen, verkracht, gedwongen tot drugsgebruik en aangezet tot moorden. En de wereld keek toe. 'What did we do to deserve this tragedy?' vraagt ze tijdens haar gehoor bij de VN. Tijdens het hartelijke applaus schiet Madeleine vol.