Artificial: Room One
Hoe weet je of degenen met wie je online spreekt wel echt zijn en geen chatbots? Hoe slimmer de kunstmatige intelligentie achter de robots wordt, hoe lastiger dat onderscheid te maken is. De theatermakers van Ontroerend Goed hadden recentelijk een gesprek met een chatbot, dat lange tijd niet van een ‘echt’ gesprek te onderscheiden was – tot de AI hun vanuit het niets vroeg of ze graag paarse pinguïns eten.
Tien jaar geleden maakte het theatercollectief een drieluik van een-op-eenperformances. Met Artificial: Room One keren ze terug naar dat idee, behalve dat ditmaal niet twee mensen tegenover elkaar worden gezet, maar een mens en een machine. Bezoekers voeren individuele gesprekken met een kunstmatige intelligentie. Ga met de AI in gesprek om die te leren menselijker te worden of om uit te leggen wat het is om mens te zijn. Kan hierbij een emotionele band ontstaan? En in hoeverre is deze machine in staat om menselijke emoties op te roepen?