The Big Fix
Voorjaar 2010 voltrok zich in de Golf van Mexico, vlak voor de zuidkust van de Verenigde Staten, een milieuramp van ongekende omvang: na een explosie op het boorplatform Deepwater Horizon stroomden wekenlang enorme hoeveelheden olie in zee. Filmmaker Josh Tickell is afkomstig uit de staat Louisiana, waar vanwege de olieramp de noodtoestand werd uitgeroepen. Met zijn vrouw Rebecca besloot hij op zoek te gaan naar oorzaken en oplossingen. Resultaat is een levendig filmpamflet, dat enkele waarschuwingen bevat maar afsluit met een positieve boodschap. De filmmakers blijven dicht bij hun eigen belevingswereld en houden de kijker bij de les met historische overzichtjes, snelle animaties en gesprekken met voor- en tegenstanders, waaronder vooraanstaande Amerikanen. Als kernprobleem wordt onze verslaving aan fossiele brandstof aangewezen, die de westerse beschaving afhankelijk maakt van de olie-industrie en de schimmige machinaties daarachter. Ei van Columbus is het gebruik van biobrandstof dat gewonnen wordt uit agrarische gewassen en breed kan worden toegepast. Maar de politieke, financiële en militaire machthebbers lijken daar vooralsnog niet voor warm te lopen. Daarom besluit met een bewogen oproep aan de kijker zelf in actie te komen, door zuiniger om te springen met energie en voor het resterende verbruik zoveel mogelijk op biobrandstof terug te vallen.