You Laugh But it's True
De periode van de Apartheid, toen alles wat je deed of zei aan censuur onderhevig was, ligt in Zuid-Afrika nog vers in het geheugen. Het besef dat mensen nu vrij zijn om te zeggen wat ze willen en zich uit te drukken, is nog steeds niet overal doorgedrongen, vooral als het gaat om kunst en cultuur. De jonge Trevor Noah staat als stand-up comedian in een traditie, die tot nu toe vooral werd gevoed door blanken. Als kind van een blanke vader en een zwarte moeder onttrekt hij zich aan de in Zuid-Afrika tot voor kort streng gescheiden categorieën; hij is niet blank en niet zwart. In zijn shows spelen de geschiedenis van zijn land en zijn jeugd, in een tijd waarin een gemengd huwelijk ongehoord was, een belangrijke rol. Hij is nog maar een paar jaar bezig, maar besluit dat het tijd is voor zijn eerste onemanshow. Een groot waagstuk, aldus zijn manager, die bezorgd is over zijn gebrek aan ervaring. In een dynamische montage wisselen interviewfragmenten met de hoofdpersoon, zijn manager en collega's zich af met beelden van optredens en van Trevor, die in voorbereiding op zijn show plekken en mensen uit zijn jeugd bezoekt.