Gedramatiseerde documentaire over het zware leven op de Aran eilanden die tegenover Galway aan de Ierse westkust liggen. Flaherty en zijn crew verbleven bijna twee jaar op deze drie eilanden om Man of Aran te filmen. Later is de regisseur voor deze film veel geprezen om zijn camerawerk. Met speciale filmlenzen volgde Flaherty vanaf de steile kliffen kust de hachelijke manoeuvres van kleine vissersbootjes op de enorme golven zo‘n zevenhonderd meter verder. Het geluid voegde hij later aan de film toe. Omdat de dialoog bijna verloren ging in de huilende wind, werkte dit als een extra geluidseffect. Net als in Nanook of the North zette Flaherty ook in deze film elementen naar zijn hand. Zo hadden de eilandbewoners al geen tientallen jaren meer gejaagd op reuzenhaaien. Flaherty bracht een expert naar het eiland die hen met harpoenen leerde jagen. Ook dit leverde een lange en indrukwekkende filmsequentie op.