One Minute for Conductors
In Italië strijden ruim 130 jonge deelnemers uit de hele wereld een week lang in een zenuwslopend concours om te worden uitgeroepen tot beste dirigent. De camera volgt een vijftal finalisten in hun voorbereidingen, teleurstellingen en triomfen maar verbeeldt bovenal hun liefde voor muziek en de complexe kunst van het leiden van een symfonieorkest. Al staan ze met de rug naar de jury, de wetenschap dat alle ogen zijn gericht op de dirigent maakt het volmaakt laten uitvoeren van een klassiek muziekstuk tot een zinderende strijd. Met priemende blikken volgen de juryleden vanuit de concertzaal elk gebaar en iedere handbeweging van de deelnemers, die achter de schermen in paniek raken om black-outs, onbekende partituren of slecht voorbereide muziekstukken. En dan de uitvoering: klonk Bartók wel zoals de componist het had bedoeld? Een plaats in de schijnwerpers is niet voor elke dirigent weggelegd, maar de kracht van hun geliefde muziek laat de plankenkoorts al gauw verdwijnen. De internationale kandidaten vertellen voor de camera over de passie voor muziek en de toekomstmogelijkheden voor hun beroep, afgewisseld met beelden van de competitie. De kalme, weldadige klanken van de klassieke composities contrasteren steeds sterker met de toenemende spanning in de aanloop naar de finale.