Terwijl in beeld een oude man een eitje haalt, het kookt en het in zijn mond stopt, vertelt een oude mannenstem op de voice-over over de eigenschappen van het ei, hoe het te koken en hoe het te eten. \i The Egg\i0 is gedraaid in zwart-wit, in strak gecomponeerde shots, waarin het ei soms amper als ei herkenbaar is. Als de verteller zegt: "Laat het ei een paar minuten koken", wordt het beeld van het in water kokende ei versneld afgespeeld. \par De film is gebaseerd op de monoloog \i To Prepare a Hard Boiled Egg \i0 van de absurdistische toneelschrijver Eugene Ionesco. Regisseur Ekaterina Deneva maakte \i The Egg\i0 tijdens een regiecursus documentaire aan de filmacademie van Sofia, Bulgarije. De film, die oogt als een instructiefilm, lijkt daarmee commentaar te willen geven op de lessen die aan de studentenfilm ten grondslag lagen. Zo verkent Deneva niet alleen de grens tussen conventie en originaliteit maar ook die tussen documentaire en fictie. Maar misschien is die interpretatie te beperkt of juist te specifiek. En is niet de maker maar de kijker het ei dat om duiding vraagt. Of betreft het hier een ei dat absurd wil blijven?