Obermans aktie
Carel Oberman is de zoon van Piet Oberman, de bekende verzetsman uit de Tweede Wereldoorlog. Of hij het van zijn vader heeft geërfd, is niet duidelijk, maar de 43-jarige Carel heeft een sterke voorliefde voor wapens en het leger. Helaas is hij vroeger, tot genoegen van zijn moeder en tot groot verdriet van hemzelf, niet in militaire dienst geweest, wegens broederdienst. Een carrière als beroepsmilitair is dus aan hem voorbijgegaan. In plaats daarvan is hij gaan werken in de houthandel, een bedrijf waar zijn familie al generaties lang werkt. Zijn hart ligt niet bij zijn werk, maar hij voelt het als een familiaire verplichting waaraan hij moet voldoen. Ter compensatie maakt hij zich nuttig als vrijwilliger bij de Nationale Reserve, waar hij tijdens de MKZ-crisis vergeefs wacht op een oproep tot actie.