Recoding Art
In deze strak gestileerde film dwaalt de camera ogenschijnlijk achteloos door het Van Abbemuseum in Eindhoven. Samen met de kunstwerken verschijnen intrigerende frasen en trefwoorden, soms in beeld, soms in audio, uitgesproken door computer Lisa.
Gabriel Pereira, researcher digitale media, en beeldend kunstenaar Bruno Moreschi besloten 654 kunstwerken uit het Van Abbemuseum voor te leggen aan zeven commerciële kunstmatige intelligenties, die getraind zijn om beelden te interpreteren. Het blijkt dat die KI’s in kunst vooral producten zien. “Het leek wel de inhoud van een IKEA-winkelwagentje,” aldus de onderzoekers. Zo ontstaat een ontnuchterend en vermakelijk spel met beeld en woord dat de kunstkijker uit zijn comfortzone haalt. “Net als kunst stelt Kunstmatige Intelligentie ons vaak voor verrassingen. Naar die momenten zoeken we.”
Ach ja, kunstmatige intelligentie – maar die was toch door mensen getraind? Dan komen Moreschi en Pereira met een onverwachte troefkaart. Wat gebeurt er als ze hetzelfde spel met menselijke intelligentie spelen?