Mission Congo
Voorjaar 1994 ontvluchtten talloze mensen de Afrikaanse republiek Rwanda, waar een gruwelijke volkerenmoord plaatsvond. Aan de grens tussen Rwanda en Congo ontstonden al snel overvolle vluchtelingenkampen, waar veel gebrek en ziektes heersten. Rond deze tijd startte de Amerikaanse televisiepredikant en multimiljonair Pat Robertson op zijn Chistian Broadcasting Network een mediacampagne ter poromotie van zijn goede doel Operation Blessing. Hij ga gaf hoog op van de hulp die onder de vlag van zijn organisatie werd geboden en riep kijkers die een helpende hand toe wilden steken op om gul te geven. Wat hij achterwege liet te vertellen was dat hij tegelijkertijd betrokken was bij een heel andere missie: de winning van diamanten. Dankzij zijn innige banden met een brute dictator en zakencontacten met een pastoor konden Robertsons medewerkers diep in de jungle zoeken naar edelstenen. Vrachtvliegtuigen onderweg naar de vluchtelingenkampen werden omgeleid om mijnbouw-apparatuur naar de binnenlanden van Congo te vervoeren. Dankzij getuigenissen van diverse betrokkenen geeft een blik van binnenuit op wat Operation Blessing daadwerkelijk wist te bereiken in de vluchtelingenkampen en legt het de schrikbarende tegenstelling bloot tussen wat Robertson zijn kijkers beloofde en wat er ter plekke daadwerkelijk gebeurde.