Évocateur: The Morton Downey Jr. Movie
Morton Downey Jr. was de kettingrokende presentator van de omstreden, naar hem zelf genoemde talkshow, die eind jaren tachtig op de Amerikaanse buis verscheen. Hij haalde het praatprogramma uit het traditionele format en maakte er een slagveld van, waar gasten elkaar bruut te lijf gingen en iedereen met een andere mening dan die van Downey een agressieve respons kon verwachten, van zowel Downey als van honderdtachtig man publiek. Dit portret van de rechtse toont de wortels van de huidige overspannen media en politiek, waar kijkcijfers en stemmen lijken te prevaleren over principes. Zelf maakte Downey een scherpe politieke draai op weg naar de roem: ooit steunde hij de liberale Kennedy’s, later werd hij de lieveling van uitgesproken rechts Amerika. Downey’s show bevindt zich regelmatig op de rand van uitbuiting, en opportunisme resulteert er altijd in die felbegeerde aandacht. Downey verandert van een charismatische man die alles provocatief weet te maken in een manipulator die volgens een bekende even goed een seriemoordenaar had kunnen zijn. Zijn woede tegenover vrouwen krijgt zeer onaangename trekjes en zijn neiging om te liegen loopt de spuigaten uit. Dat alles in een tijd dat mensen zich nog afvroegen: “Is dit een voorbijgaande hype of het begin van een golf?”