The Ambassador & Me
Jan Czarlewski's vader is een Poolse held en een diplomaat, met hart voor zijn werk en weinig aandacht voor zijn zoon. "Zijn hele leven heeft hij gewijd aan zijn land, maar hij had nooit tijd voor mij", vertelt Czarlewski. In een poging de verloren tijd in te halen besluit hij zijn vader op te zoeken in Brussel, waar hij diplomaat is. Het bezoek legt hij vast met zijn camera. Czarlewski volgt zijn vader op de voet. Hij filmt hem tijdens een potje tennis, in zijn bed, bij een kranslegging en op kantoor. Maar zijn vader lijkt hier weinig zin in te hebben. Regelmatig laat hij zijn ergernis blijken wanneer zijn zoon hem filmt of probeert te ondervragen. De voertaal verandert dan van Frans naar Pools en hij wijst de jongen op het belangrijke document dat hij zit te lezen, of het belang van discretie op de ambassade. Czarlewski benadrukt de afstand tussen hem en zijn vader door momenten van stilte en door zichzelf in afzondering te filmen als hij ergens niet bij mag zijn. Maar ondanks deze voortdurende bevestiging van wat hij al wist, lijkt hij zijn vader in de loop van het bezoek toch iets beter te leren kennen.