Wednesday 19.07.1961
Het uitgangspunt van SREDA (WOENSDAG), de met Russisch, Duits, Brits en Fins geld gemaakte co-productie die op het afgelopen filmfestival van Berlijn werd bekroond met de Fipresci-award (de prijs van de filmpers), is tamelijk bizar. Victor Kossakovsky zocht een jaar lang obsessief naar inwoners van St. Petersburg die op woensdag 19 juli 1961, zijn eigen geboortedag, in het toenmalige Leningrad werden geboren. Het bleek om 51 vrouwen en 50 mannen te gaan. Van deze 101 personen waren er in de loop van de tijd een paar gestorven. Anderen verhuisden naar een nieuwe woonplaats, of emigreerden. Maar in 1995 slaagde Kossakovsky erin om alle 70 overgebleven bewoners te filmen, op straat, op het werk of gewoon thuis. Aldus verkeerde hij onder artsen en patiënten, artiesten en zakenlui, bouwvakkers en daklozen. Kossakovsky geeft op zijn onorthodoxe wijze een prachtig profiel van de dertigers in St. Petersburg.