Afrique 50
Als jonge cineast trok Ren‚ Vautier naar Frans koloniaal Afrika om er zijn eerste film te maken. In naam een documentaire die inzicht zou verschaffen in het leven in de Occident en geschikt zou zijn voor vertoning op de Franse middelbare scholen. Zijn achterliggende bedoeling was echter om een bevlogen anti- koloniale film te maken, die weliswaar ook een educatief doel had, maar dan meer als eye-opener voor de ware toedracht rondom het kolonialisme. Dit had tot gevolg dat afrique 50 veertig jaar lang verboden was in Frankrijk. De film was zogenaamd 'verdwenen', in werkelijkheid lag hij op de burelen van de censors.