Bye-Bye Babushka
In tegenstelling tot hun kleindochters bezitten de babushkas (grootmoeders) helemaal niets, maar klagen doen ze daar niet over. Deze generatie vrouwen werd geboren ten tijde van de Russische revolutie, bereikte de volwassen leeftijd onder Stalin en nu ze aan het einde van hun leven zijn gekomen, constateren ze hoe de Unie van Sovjet-republieken uit elkaar is gevallen. De Amerikaanse Rebecca Feig woonde twee jaar in Rusland en sprak boerinnen, partijleidsters en intellectuelen over het communisme, vrouwelijkheid, liefde en werk. “Vrouwen in de Sovjet Unie zijn paarden’’, zegt een oude metaalarbeidster. “Ze doen het zwaarste werk. Alleen het feit dat zij kunnen baren, onderscheidt hen van mannen.’’ Terwijl de jongeren sporten, werken de babushkas. “Dat houdt ons gezond”, meent een voormalig partijleidster. Uiteenlopende getuigenissen over communistisch Rusland, met een strenge standaard als echo uit een afgesloten tijdsgewricht.