WTC
Het Brusselse Noordwijk werd in de jaren zestig met de grond gelijkgemaakt. Hier moesten acht reusachtige WTC-torens verrijzen. Het zogeheten Manhattanplan kreeg echter te maken met fraude en crisis. Uiteindelijk werden slechts drie torens gebouwd en die staan dezer dagen halfleeg. Emma van der Put, bekend van video’s waarin mensenmassa’s van grote afstand en zeer onderkoeld worden bestudeerd, koos een van de torens als uitkijkpost om de Brusselse populatie vast te leggen. In een serie achter elkaar gemonteerde foto’s verandert het kleine park voor de toren van picknickplek tot tentenkamp voor vluchtelingen. De wijk staat onder hoogspanning, een groot contrast met de optimistische posters van het Manhattanplan die nog in de gangen van het complex hangen. Heden en verleden worden aan elkaar geplakt door het gebruik van een blauwfilter. Het effect dat zo ontstaat, wordt genoemd, een in filmproducties gebruikte techniek om opnames overdag een nachtelijk tintje te geven.