La Taranta
De ‘taranta‘ is een mythische en onschadelijke spin, waarvan de symbolische betekenis betrekking heeft op de lichamelijke en geestelijke verstoringen die een beet teweeg zou brengen. De mythe vindt zijn oorsprong in het Zuid-Italië van 800 voor Christus tot 1300 na Christus, waar orgiastische heidense rituelen haar in stand hielden. Rond 1700 ging de rooms-katholieke kerk er zich mee bemoeien. Zij die aan de taranta ten prooi waren gevallen konden genezing vinden door een beeld van St. Paulus te aanschouwen. Op muziek van viool, tamboerijn en accordeon kon al dansend de duivel uitgedreven worden. Deze specifieke duiveluitdrijving vond jaarlijks op 28 juli plaats, een oogstdag. In zwartwit en met begeleidend commentaar maakt Mingozzi de geschiedenis van deze mythe aanschouwelijk.