Roosenberg
De vier Mariazusters van Franciscus zijn de laatste bewoners van abdij Roosenberg in België. Het strak ontworpen gebouw uit 1975 krijgt binnenkort een andere bestemming. De jonge documentairemaker Ingel Vaikla legt het sobere leven van deze nonnen vast, voordat het op die plek voorgoed verdwijnt. Ze toont hoe hun bestaan in al die jaren vervlochten is geraakt met de abdij. Van dit bijzondere gebouw zien we alleen de binnenkant, in grijzige, mooi uitgelichte beelden die elkaar opvolgen in het kalme tempo van het contemplatieve kloosterleven. In een brief aan de abdijbewoners vertelt de documentairemaker wat het bezoek aan Roosenberg bij haar heeft losgemaakt. Stilte speelt een belangrijke rol in deze film, waarin zelfs het commentaar geluidloos is. Vorm en inhoud vallen perfect samen in deze meditatieve vertelling over de relatie tussen mens en architectuur, die tegelijk een ode is aan de rust en orde van het bestaan in een abdij.