Sans soleil
SANS SOLEIL is op het eerste gezicht een reisverslag van de (fictieve) cameraman Sandor Krasna. In brieven, voorgelezen door Florence Delay, geeft hij zijn visie op twee 'pôles extrêmes de la survie': het rijke Japan enerzijds en Guinee-Bissau en de Kaapverdische Eilanden anderzijds. Laatstgenoemde zijn volgens het commentaar: "de armste en meest vergeten gebieden van dat continent waar ze bezig zijn zich op te werken van helemaal niks tot extreme armoede."SANS SOLEIL is zeker geen doorsnee-documentaire. Hoewel er veel informatie over de landen wordt verstrekt, is het vooral een dichterlijke, filosofische beschouwing van Chris Marker op de wereld, veelvuldig vormgegeven door middel van sterke parallelmontages.