War of Lies
In 1999 ontvlucht Rafed Ahmed Alwan al-Janabi zijn geboorteland Irak en belandt in Keulen. Op zijn asielaanvraag vult hij in dat hij in Irak als scheikundig ingenieur werkzaam was in het militair-industrieel complex. Dat trekt de aandacht. Een medewerker van de Duitse inlichtingendienst BND vertelt hem dat “ze” Saddam Hoessein ten val willen brengen, aldus Al-Janabi. Muziek in de oren van deze Irakees, die boven alles af wil van de dictator die een miljoen landgenoten doodde met gifgas. Al-Janabi suggereert dat Hoessein over massavernietigingswapens beschikt en maakt schetsen van het chemisch-biologisch complex waar hij werkte. “Curveball”wordt zijn – achteraf veelzeggende – codenaam. Maar de relatie met BND verloopt stroef en vanaf oktober 2000 is er geen contact meer. Tot na 9/11 het oude dossier tevoorschijn wordt gehaald en doorgestuurd naar de Amerikaanse en Engelse inlichtingendiensten. Bush geeft in 2003 op basis van die wankele informatie het groene licht voor de inval in Irak. Regisseur Matthias Bittner versnijdt segmenten van een lang interview met Curveball met fragmenten van wereldwijde nieuwsuitzendingen over Curveballsleugens en nagespeelde scènes van Al-Janabi's omzwervingen sinds hij zijn land in 1999 verliet. De grote vraag blijft: hoe konden zijn leugens verworden tot een 'handige' waarheid?