People with Good Intentions
Terwijl Rinus van ’t Klooster overdag uitrust van zijn nachtdienst, zorgt zijn vrouw voor hun zeven kinderen. De familie woont in 1969 in een krap driekamerappartement in de Haagse Schilderswijk, een dolende camera toont het ernstige gebrek aan ruimte. Ook de hygiëne laat te wensen over, aldus zoonlief: “Studeren kan niet met ratten in huis.” De hinderlijke thuissituatie heeft invloed op het gezin. In een sterk Haags accent vertelt moeder hoe twee van haar dochters in bed plassen en hoe de alcoholische Rinus haar een tijd lang mishandelde. De film is niet uitsluitend een document van armoede in de jaren zestig, maar vandaag de dag tevens een nostalgische terugblik op het leven destijds. Zo vult een van de dochters de kolenkachel, wordt de baby gewassen in een wasteiltje en wordt er tijdens Rinus’ verjaardag gedanst op muziek van Pete Seeger. Zo laat de familie naast de uitwassen van de armoede ook een aandoenlijke kant zien. Nadat de film op 11 mei 1969 werd uitgezonden op televisie, braken er rellen uit in de wijk, waarop de familie moest onderduiken. Ze hadden volgens de buurtbewoners de wijk te schande gemaakt en werden bedreigd. Hierop besloot de gemeente plannen voor de verbetering van de leefbaarheid in de gemeenschap versneld uit te voeren.